sunnuntai 6. lokakuuta 2013

Sydämet testissä

Silloin tällöin netissä törmää kantikkaita puikkoja kehuviin kommentteihin. Käsivaivaisille huhujen mukaan aivan ehdottomat. Omat kädet eivät onneksi ole pitkiin aikoihin kipuilleet, mutta tulevastahan ei koskaan tiedä. Olen siis himoinnut kantikkaita puikkoja jo kauan. Viime syksynä sellaiset jo tampereen messuilta ostinkin, mutta silloisella SNY-parillani oli synttärit joulukuussa, joten loppujen lopuksi puikot sitten sujahtivat pakettiin. Tällä viikolla haaveilulle tuli piste. Tein Lankamaailman tilauksen, koska tarvitsen "kaikkea pientä" SNY-pakettiin ja samalla tilasin itselleni Knit Pro:n Kubic-puikot.

Muistelin lukeneeni, että kantikkaat puikot kannattaa ostaa puolta numeroa normaalia suuremmat, koska kantikkailla neuloessa käsiala on erilainen. Kysäisin asiaa Facebookin villasukka-ryhmässä, mutta vastaukset olivat kovin kirjavia. Toiset eivät huomaa mitään eroa, toiset huomaavat ja jotkut kehuivat työjälkeä napakaksi. Parasta siis kokeilla itse!

Ensin ajattelin vain neuloa koetilkut, mutta ajatus kahdesta hyödyttömästä neulelärpäkkeestä ei innostanut. Onneksi tuvan penkiltä, lehtien alta, pilkisti Jujulta vahingossa tullut kirja neulotuista sydämistä. Kirja on kotiutumisestaan lähtien koettanut vietellä minua tositoimiin ja vain vaivoin olen onnistunut pysyttelemään uskollisena puikoilla olevalle sydänpitsi-huiville. Huivi kuitenkin valmistui eilen, joten olin vapaa neulomaan joulusydämiä.

Kovin ihmeellistä eroa en puikkojen välillä huomannut- ainakaan noin pienessä työssä. Pitää vielä koeajaa kantikkaat "maantieajossa". Itse asiassa sukan suu jo puikoille sujahtikin lihakeittoa keitellessä =D Kubic-puikot ovat siis 3mm ja vertailusydämen neuloin 3,5mm puikoilla. Suurempi puikkokoko antoi hitusen suuremman sydämen, joten käsialani lienee pysytellyt samanlaisena kummassakin sydämessä.

Lankana on Rose Mohair ja Zauber Ball. Sen verran ohjetta muutin, että aloitussilmukat loin  kärjestä aloitetun sukan tavoin. Ei tarvitse ommellla sydämen alakärkeä, kun se on jo valmiiksi kiinni =) Ohjeessa myös sanotaan sydämen kaarien väliin jäävän täyttöaukon. No ei mulla kyllä jäänyt mitään koloja. Täyttelin sydäntä sitä mukaa kuin kavennukset etenivät. Kaarien päätössilmukat on silmukoitu kiinni. Nyt tuli sitten sekin opeteltua! Tosin siitäkin sovelsin oman versioni, koska en saanut neulalla silmukoinnista siistiä.

jäin kyllä täysin koukkuun sydämiin! Niitä täytyy saada lisää monenkokoisina <3 niin ja tonttuja, ja pingviineitä ja kohtahan se on pääsiäinen ja tarvitsee koristekanojakin....

5 kommenttia:

  1. Kauniita ovat sydämet, kuten sydämet aina ;) Mutta että kantikkaita puikkoja :O Olen ihan äimänkäkenä moisesta. Kerropa lisää kunhan pääset enemmän kokeilemaan. Minun on vaikea ymmärtää, miksi kantikkailla olisi parempi neuloa kuin pyöreillä, mutta minä olenkin tällainen vanha jäärä ;D

    VastaaPoista
  2. Jopa mun neulomistaidoilla voisin ehkä osata tehdä noi..tosi nätit.

    Tanja

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Tykkään itsekin kovasti noista ja saattaapi olla, että sydämiä roikkuu myös joulupakettien koristeena =)

      Poista
  3. Täältäpäs löytyi tutun näköinen sydän. Posti toi tänään siun paljastuspakettisi ja kiitokset siitä. Olet onnistunut ilahduttamaan minua monenmonta kertaa tämän syksyn aikana ja olen ikionnellinen ihanista paketeistasi. Vaikken ole ennättänyt lähettämistäsi langoista vielä mitään tehdä, niin juuri mietin, että kunhan nyt saan näitä pakollisia joulutöitä tehtyä, niin on aika keskittyä omiin juttuihin ja silloin kaivan sinulta saamat langat esiin ja neulon jotain ihan itselleni. Tämäkin sydän roikkuu makuuhuoneeni peilin kulmassa, ilahduttaen siinä minua joka päivä. Joulukuun paketti taitaa kyllä vielä olla matkalla tai ainakaan sitä ei ole tänne asti saapunut?

    Kaunis kiitos ei enää niin salaiselle neuleystävälleni, kiitos kun olit parini.

    Hyvää ja rauhallista Joulunodotusta teidän koko perheelle!

    VastaaPoista