sunnuntai 9. syyskuuta 2012

Rouskutellen

Muutama viikko sitten hehkutin Facebookissa maalaiselämän iloja ja nyt sama hehkutus jatkuu täällä "Reunalla". Koin nimittäin huikaisevia onnenhetkiä sienimetsässä toissapäivänä! Ei, en minä nyt mitään superlöytöjä tehnyt, ihan tavallisia rouskuja ja haperoita, MUTTA... se hetki itsessään oli niin hieno <3 Aurinko paistoi ja hieman lämmittikin, läheiseltä pellolta kuului kurkien ääniä, ympärillä puita ja kumpparit sammalikossa!
Sain minä toki saalistakin, vaikka ensin tuntuikin ettei varsinkaan kangasrouskuja ollut missään. Heti kun sain ajatukseni ajateltua loppuun niin melkeinpä kompastuin sieniin =)  astiana minulla oli viiden litran ämpäri, mutta eihän se riittänyt. Piti riipaista huivi päästä ja kerätä siihen loput sienet.
Kovin minun hieno sienikekoni kutistui ryöpättäessä, mutta sain minä silti suolasieniä virallisen sienipurnukan täyteen! Kyllä niistä tekee monta kertaa sienisalaattia tekee. Maajussi-rakkaani rakastaa sienisalaattia <3

Joten jos syksy tämmöisenä pysyy, eikä kovia pakkasöitä vielä tule niin lompsutan vielä uudemman kerran sienimetsään hankkimaan miehelleni (ja itselleni myös) lisää herkkuja.

3 kommenttia:

  1. Sienisalaatti on suurta herkkua! Kunpa joku opettaisi minullekin sienten tunnistamisen...

    VastaaPoista
  2. Komea saalis! Ovatko rouskut kovin kirpeän makuisia?

    VastaaPoista
  3. Kyllähän rouskut aika kirpeitä on, eivät sovellu raakana käytettäviksi, mutta kunnon ryöppäyksen jälkeen ovat kyllä oikein hyviä. Paljon muita sieniä en sitten kyllä osaakaan kerätä... lukuunottamatta tietenkin näitä hyvin helppoja esi. kantarellit ja tatit =)

    VastaaPoista